לכבוד פורים: מחלות שהתחפשו

מאת: ד"ר הדס פרידלנד

מצבים חמורים שהתחפשו למקרים קלים: מקרים רפואיים הדורשים טיפול דחוף

עין עצומה עם או בלי הפרשות

עין עצומה, אדומה, בצקתית ומפרישה הם סימנים כלליים המופיעים במגון מחלות עיניים, בכלבים ובחתולים ולעיתים לבעלים קשה לדעת האם מדובר בבעיה הדורשת טיפול מידי. אחת מבעיות העיניים הנפוצות ביותר בכלבים ובחתולים היא פציעה של הקרנית, הקרויה כיב קרנית. קרנית היא השכבה החיצונית השקופה העוטפת את העין דרכה חודר האור לעדשה ומגיע לרשתית. זוהי שכבה דקה כמעט ללא כלי דם ותאי תמך ולכן רגישה מאוד לפציעות. כל שריטה בקרנית פוגעת בשלמותה וחושפת את הקרנית ואת העין לזיהומים. כיב יכול להיות שטחי ואז ברוב המקרים טיפול תרופתי מקומי יביא להחלמה, אך יכול להיות גם עמוק ביותר ולסכן את העין כולה. לכן במקרים בהם הכיב עמוק תידרש בדרך כלל התערבות ניתוחית.

פצע בקרנית, אם כך, דומה לעתים לדלקת-עיניים פשוטה, אך זהו מצב רגיש העלול לסכן את העין כולה. לכן, אם הכלב או החתול מראה סימנים אופיניים לדלקת בעין, יש ליצור קשר עם הוטרינר המטפל עוד באותו יום ולהגיע לאבחון.

השתנה או שתיה מוגברות בכלבים ובחתולים

שתיה והשתנה – שתי פעולות טבעיות ושגרתיות כל כך. מכיון שהן חלק משגרת החיים של כל בעל-חיים, יש לנו נטייה לא לייחס חשיבות לשינויים שחלים בדפוסי ההשתנה והשתיה אצל חיות המחמד שלנו. עם זאת, חשוב לזכור כי השתנה מרובה בצמוד לשתיה מוגברת הם סימנים מקדימים למגוון של מחלות, חלקן משמעותיות מאוד, ביניהן: מחלות כליה שונות, מחלות אנדוקריניות כדוגמת סכרת וקושינג (Cushing), מחלות כבד, מחלות נאופלסטיות (גידולים סרטניים) ועוד.

איך נדע מתי בעל החיים שלנו שותה ומשתין יותר מהרגיל? כשנכיר את הדפוסים הבריאים והתקינים בשגרה, נוכל לזהות בקלות רבה יותר שינויים בדפוסים אלו.

באופן כללי ניתן להעריך כמות שתיה יומית תקינה לפי הנוסחאות הבאות:

  1. חתול: כמות המים הנדרשת ביום = משקל בק"ג X (מ"ל/שעה)1.6 X שעות 24
  2. כלב: כמות המים הנדרשת ביום = משקל בק"ג X (מ"ל/שעה)2.5 X שעות 24

אם החיה שלנו חורגת באופן משמעותי מהערכת השתיה היומית ככל הנראה מדובר בשתיה מוגברת.

לגבי השתנה כדאי לשים לב לשינויים בדפוסי ההשתנה: כמות מוגברת של שתן בטיולים, כניסה תכופה לארגז, חוסר יכולת להתאפק והשתנה בבית, חול מאוד רטוב בעת הניקוי, צבע שתן בהיר מאוד. כל אלו סימנים שיכולים להעיד על השתנה מרובה.

כשאתם חושדים בהשתנה ושתיה מרובה, עם או בלי סימנים נוספים (כמו ירידה במשקל, חוסר תאבון או תאבון מוגבר), כדאי להגיע לבדיקה רפואית אצל הוטרינר המטפל.

פצע נשיכה קטן

כלבכם התעמת עם כלב אחר וננשך. לאחר שנרגעו הרוחות, בדקתם את כלבכם וראיתם שיש פצע נשיכה קטן באזור הבטן, ומלבד זאת הכלב נראה תקין וחיוני. במקרים רבים מה שתראו הוא פצע קטן על-פני העור, אך למעשה נגרם נזק משמעותי מאוד לרקמות הפנימיות שאינכם רואים:

  1. חשוב לזכור שכל פצע נשיכה הינו פצע מזוהם. פצע מזוהם דורש באופן מידי ניקוי וחיטוי, וכן במקרים מסוימים טיפול אנטיביוטי למספר ימים.
  2. הפצע החיצוני אמנם קטן, אך יתכן שהשן החדה חדרה את כל הרקמות והגיעה אף לחלל הבטן, מה שעלול לגרום להחדרת זיהום לבטן או לפגיעה באיברים פנימיים.
  3. בכלבים קטנים תיתכן פגיעה באיברים פנימיים עקב פציעות ניעור: הכלב הגדול תופס בפיו את הכלב הקטן ומנער אותו. ייתכן כי לפציעות אלו אין ביטוי חיצוני רחב, אך הניעור עצמו עלול לגרום לנזקים חמורים לאיברים פנימיים.

אם כלבכם ננשך, גם אם מדובר בפצע קטן ולכאורה שטחי, אנו ממליצות להגיע עוד באותו יום לבדיקה אצל הוטרינר המטפל לשלילת פגיעה חמורה יותר ולטיפול בזיהום.

פגיעות קלות שהתחפשו למצבים חמורים: מקרים רפואיים קלים יחסית ופשוטים לטיפול

כלב מבוגר עם הטיית ראש, ללא שיווי משקל, נופל ומקיא

יום אחד אתם קמים בבוקר למראה כלבכם המבוגר שמטה את ראשו לצד אחד, אינו מסוגל לעמוד או נופל כל הזמן, מסרב לאכול ולשתות או אפילו מקיא. חדי העין יבחינו גם בריצודי עיניים. המצב נראה מסוכן ומפחיד, ואתם רצים לוטרינרית לבדיקה – אך הרופאה דווקא רגועה למדי לאחר שבודקת את הכלב, ואומרת לכם שלכלב יש סינדרום וסטיבולרי או OLD DOG VESTIBULAR SYNDROME.

מדובר למעשה בפגיעה במערכת שיווי המשקל באוזן הפנימית, הנראית בעיקר בכלבים מבוגרים, וסיבתה אינה ברורה.

הסימנים הם אקוטים, כלומר מתחילים באופן מידי ונראה בדרך כלל: הטיית ראש לצד אחד, הליכה חסרת שיווי משקל (אטקסיה), נפילות, חוסר רצון לקום או לקפוץ, ריצודי עיניים (ניסטגמוס), בחילות והקאות. ברגע שרואים את הסימנים יש לקחת את הכלב לבדיקה. בד"כ יידרשו בדיקות נוספות, כמו בדיקת דם או בדיקת אוזניים בעזרת אוטוסקופ. הטיפול תומך וכולל מתן נוזלים, תרופות כנגד בחילות והקאות, מעוררי תאבון ובעיקר זמן. הבשורות הטובות הן שהפגיעה עצמה תעבור עם הזמן בשילוב טיפול תומך. מוקדם להספיד כלב מבוגר שמראה לפתע סימנים מפחידים כאלו: ברוב המקרים מדובר בתופעה הפיכה שלאחריה כלבכם האהוב יוכל לחזור לשגרת חייו הרגילה והנעימה.

שיעולים תכופים מאוד וחזקים עם נסיונות הקאה של נוזל קצפי

הבעלים מגיעים אלינו לבדיקה כשהם מוטרדים מאד ומתארים כלב שמשתעל בהתקפים חוזרים ונשנים, בעיקר בלילה או מהתרגשות, מנסה להקיא ונראה כאילו תקוע לו משהו בגרון. בבדיקה שלנו הכלב משתעל אך אינו מראה מצוקה נשימתית כלל: הריריות ורודות, הריאות נשמעות תקינות ולרוב אין הפרשות, אם כי הגרון מאוד רגיש ונוצר רפלקס שיעול די בקלות. גם בדיקות הדם, אם בוצעו, מראות שהכלב בריא מבחינה סיסטמית. בנוסף יתכן שלאחרונה שהה הכלב בפנסיון או בגינת כלבים הומה באופן תדיר.

כלב כזה יאובחן כחשוד בהדבקה בשעלת – מחלה נשימתית מדבקת מאוד בכלבים בכל גיל, המערבת את מערכת הנשימה העליונה בעיקר, אך קלה לטיפול. ההדבקה עשויה להתרחש בכל מקום עם נוכחות רבה של כלבים: גינת משחקים, פנסיון וכד'. המחלה גורמת להתקפי שיעול קלים עד בינוניים, ועלולה במקרים נדירים להסתבך לדלקת ריאות. החיסון מומלץ לכלבים לפני כניסה לפנסיון והוא תקף לשנה לכל היותר. הטיפול כולל מדכאי שיעול ודלקת, החלפת הקולר ברתמה ובחשש למעורבות מערכת הנשימה התחתונה, נוסיף גם אנטיביוטיקה.

Hot Spot

פצע נרחב מפריש ואדום בעור, לרוב באזור הגב או הירך עלול להיראות מטריד ומאוד מסוכן. הפצעים הללו נקראים Hot Spot  ולרוב הם תוצאה של ליקוק וגירוד אינטנסיבי של החיה את האזור המגורה.

הפצע מופיע תוך 24-48 שעות מתחילת הגירוי, כאשר לרוב הגירוי מתחיל בעקבות נגיעות בפרעושים או טפילים אחרים, אך גורמים נוספים הגורמים לגירוי וגירוד בעור עלולים להביא לתוצאה זו. מראה הדלקת מאוד חריף, אך חשוב לזכור שעדיין מדובר בדלקת עור שטחית שמערבת את שכבות העור העליונות בלבד. אבחון וטיפול נכון יביאו להחלמה בתוך ימים ספורים. הטיפול צריך לכלול גילוח האזור וניקויו, טיפול באנטיביוטיקה ובסטרואידים להפחתת הגירוי והדלקת וכן טיפול יסודי כנגד טפילי עור.