חדשות וחידושים בתחום הטיפול בדלקת מפרקים כרונית DJD בכלבים וחתולים

מאת: ד"ר הדס פרידלנד

דלקת מפרקים כרונית בכלבים- degenerative joint disease DJD  או אוסטאוארטריטיס במונחים רפואיים, היא הסיבה העיקרית לכאבי מפרקים כרוניים בכלבים וחתולים מבוגרים.

מה היא המחלה?

המפרק דומה למכונה מכנית, וכמו כל מכונה, עובר תהליך שחיקה והזדקנות עם הזמן. שחיקת המפרק מתבטאת בירידה בנוזל המפרקי, שחיקת הסחוס ושטח פני המפרק, והתרבות גורמי דלקת באזור הגורמים לעיכוב ביצירת גורמי התחדשות של המפרק, וכן מגבירים כאב.

התהליך כרוני ובלתי הפיך. למעשה, מצב המפרק הולך ומחמיר בהדרגה עם הזדקנות הכלב, עד שלבסוף קיים קושי לקום וללכת. לעתים קרובות, חוסר היכולת של הכלב לקום מהווה רקע להמתת חסד, גם כאשר יתר התפקודים החיוניים תקינים.

מניעה וטיפול בדלקת פרקים כרונית

כאמור, התהליך בלתי הפיך, ובשל כך קיימת חשיבות רבה למניעה, וכן שימור המצב הקיים. הטיפול משולב וכולל תרופות להקלה בכאבים, הפחתת הדלקת, תוספי מזון, מזון רפואי יעודי, ושמירה על משקל גוף תקין ופעילות גופנית מתונה.

תוספים מומלצים לשמירה על בריאות המפרק:

  1. מוצרים המכילים גלוקזאמין וכונדרוטין – חומרים טבעיים התומכים בבריאות המפרק. חומרים אלו ממשפחת ה GAG(גליקוז אמינו גליקנים) תורמים לשימור סחוס המפרק, ואף מעודדים ייצור של GAG חדשים. חומרים אלו ניתן למצוא במגוון תוספים למפרקים דוגמת סופרפלקס וקוזקווין.
  2. דסקווין – מוצר המכילים GAG ו MSM(מתיל-סולפוניל-מתאן). מוצר ייחודי וחדש יחסית. התוסף מגיע בצורת חטיף, ומכיל פורמולה של גלוקוזמין, כונדרוטין, MSM וחומצות שומן ממקור צמחי. שילוב החומרים הנ"ל תומך בבריאות המפרק ומביא לתוצאות טובות בשילוב התוספים האחרים.
  3. אומגה 3 ממקור חי וחומצות שומן ממקור צמחי– יעילות בשל פעילות אנטי-דלקתית, מסייעות לבריאות העור והפרווה ועשויות לסייע גם לבריאות המפרקים.

מזון ייעודי:

לרוב המזונות הרפואיים מתמקדים בשמירה על המפרק, במקביל לשמירה על משקל הכלב. על כן המזונות עשירים בחומצות שומן אומגה 3 ו6, גלוקוזאמין, כונדרוטין וחומרים נוספים המסייעים לשמירה על בריאות המפרק. רוב המזונות הללו בעלי אחוזי שומן נמוכים ומותאמים לשמירה על משקל גוף תקין ומניעת השמנה.

 מזונות מומלצים במרפאתנו:

  1. J/D  או METABOLIC MOBILITY של הילס
  2. מזון לתמיכה במפרקים J של וירבק
  3. MOBILITY של רויאל קנין.

טיפול תרופתי בכאב ובדלקת

גישות חדשות לטיפול תומכות בשילוב תרופות ממשפחות שונות לטיפול בדלקת ובכאב. היתרון במודלים משולבים, שהם מאפשרים טיפול בכאב החל מרמת המפרק ועד לתחושת הכאב במח. בנוסף, הטיפול במספר תרופות מאפשר הפחתת מינון של כל תרופה ותרופה, וכפועל יוצא הפחתה בתופעות הלוואי הבלתי רצויות. תוצאות המחקרים מראות שכלבים המטופלים במודלים משולבים של תרופות, מבטאים שיפור גדול יותר בסימני המחלה.

קיימות תרופות רבות להקלה בדלקת ובכאב כתוצאה מארטריטיס כרוני:

NSAID'S – משפחת תרופות נוגדות דלקת ושיכוך כאבים. עוזרות להפחית את תהליכי הדלקת במפרק, מפחית בצקת ומקלות מאוד על כאב ממקור מפרקי. קיימות תופעות לוואי בשימוש ארוך טווח בתרופות אלו, לכן ההמלצה בדיקות דם לתפקודי כליה וכבד כל מספר חודשים. תרופות נפוצות מהמשפחה הזו הינן נורוקרפ/רימדיל ופרוויקוקס בכלבים ומלוקסיקם בחתולים.

סטרואידים – נוגדי דלקת הותיקים ביותר ברפואה. משמשות לטיפול סיסטמי והן בטיפול מקומי בהזרקה ישירות למפרק. בשימוש ארוך טווח קיימות תופעות לוואי המשפיעות בעיקר על מערכת העיכול, כבד, והמערכת ההורמונלית. יש להיזהר בשילוב עם נוגדי דלקת אחרים דוגמת NSAID'S. בשל תופעות הלוואי ופיתוח תרופות וטיפולים מתקדמים יותר, השימוש בסטרואידים לטיפול בארטריטיס הולך ופוחת עם השנים.

אופיואידים – בדרך כלל מדובר בתרופות המשלבות נגזרות שונות של אופיואידים עם NSAIDS. דוגמא לכך היא התרופה רוקסט המשלבת בין פרצטמול לקודאין. במינונים מסוימים ניתן לטפל עם אקמול בכלבים(בלבד) ללא סכנת הרעלה, והתרופה משולבת בפרוטוקולים משולבים לטיפול בכאב ממקור מפרקי.

גבפנטין – הכאב בדלקות מפרקים כרוניות מקורו בתהליך הדלקתי, אך לא פחות חשוב מכך מעליית רגישות סנסורים עצביים לכאב, המתרבים עוד יותר בתהליך הדלקתי. גבפנטין היא תרופה שפועלת על כאב כרוני בעיקר ממקור נוירופתי ועל כן בשימוש נפוץ מאוד כחלק מהטיפול בכאב מפרקי.

הזרקות ישירות למפרק– של סטרואידים וחומצה היאלרונית. טיפול ישיר לתוך המפרק שלעיתים מוביל להקלה משמעותית בדלקת ובכאב.

טיפול חדש- טיפול אימוני ספציפי @ליברלה לכלבים ו@סולנסיה בחתולים

הדור החדש של טיפול כנגד כאב כתוצאה DJD. זריקה ביולוגית המכילה נוגדנים מונוקלונלים ספציפיים כנגד NGF(Nerve growth factor) – אחד הפקטורים העיקריים האחראים לסנסיטיזציה של עצבים לכאב במפרק. קישור הנוגדן ספציפית לNGF גורם לירידת בפעילותו, ובכך להקלה משמעותית בכאב ממקור מפרקי.

הטיפול ניתן בזריקה חודשית, לעומת מתן יומיומי של כדורים בטיפולים בתרופות רגילות. בנוסף, מכיוון שמדובר בנוגדנים ממקור כלב או חתול, המטבוליזם ופירוק התרופה נעשה בדומה לתהליך הפירוק הטבעי של נוגדנים בגוף, ואינו מסכן את הכליות או הכבד. הטיפול יחסית יקר וזה החיסרון העיקרי. עם זאת, התוצאות עד כה מעודדות מאוד ומראות הקלה משמעותית בכאב ושיפור איכות חייו של בעל החיים.

רפואה אלטרנטיבית – דיקור סיני

דיקור סיני עשוי לסייע בהקלה על כאבים כרוניים, בעיקר בטיפול בניוון מפרקים נראתה יעילות רבה לשימוש בדיקור סיני בהקלה על הכאב ושיפור איכות החיים. במרפאתנו מבוצעים טיפולי הדיקור, על ידי דוקטור גלית שהינה מומחית ברפואה טבעית ודיקור סיני.

לסיכום, DJD גורמת לכאב וירידה באיכות חיים ככל שהמחלה מתקדמת. ככל שנקדים באבחון ובטיפול, כך נאט את השינויים הכרוניים במפרק ונאריך את חייו ואיכות חייו של בעל החיים שלנו. במרפאתנו מוצעים מגוון הטיפולים השונים שפורטו לעיל, ואנו נשמח להציע לכם תוכנית טיפול משולבת ומעקב אחר התקדמות החיה.

יש לכם עוד שאלות בנושא?

נשמח לענות 😊