מקרה שיניים מעניין- אבסס בשורש השן

מאת: ד"ר גלית לוין גיחון

 

טוי, יורקשייר צעיר בן שנתיים הגיע לניקוי שיניים עקב הצטברות אבן שן.

בבדיקת רפואית נצפתה הצטברות אבן שן חמורה, וכן דלקת חניכיים בשלב מתקדם. עם זאת לא נראתה נסיגת חניכיים, והשיניים עצמן נראו חיוניות וחזקות.

כחלק משגרת הטיפול בשיניים במרפאה, אנו מבצעים צילומי שיניים להערכת שורשי השיניים והעצם העוטפת אותם.

הממצאים בבדיקה הפיזיקלית, לא הכינו אותנו להפתעה בצילומי רנטגן השיניים – בלסת התחתונה בשיניים הטוחנות (פרה מולרית רביעית ומולרית ראשונה) יש אזור ליטי בעצם סביב שורשי השן, שהוביל לאובדן עצם גדול, ואף סיכון לשבר פתולוגי בעצם(תמונה מצורפת).

כמובן שבמצב כזה לא ניתן לעקור את השיניים, וטוי שוחרר לביתו עם טיפול אנטיביוטי למשך זמן ארוך, עד שיחזור אלינו לטיפול שיניים מיוחד.

את הצילומים ופרטי המקרה שלחנו להתייעצות עם ד"ר יואב ברעם, מומחה כירורגית פה ולסת. הוא אישש את אבחנתינו, והרחיב כי הסיבה למופע הזה נובע בגלל עיוות בהתפתחות השן המולרית בצעירותה, בעיקר בגזעים קטנים שלהם אין הרבה מקום בלסת התחתונה להתפתחות השן באופן תקין. עיוות השורש מביא לחדירת חיידקים לעצם העוטפת את השורש ובהמשך לאבסס ולאובדן העצם כפי שרואים בצילום.

במצב כזה הכלב בסיכון לשבור את הלסת התחתונה בכל רגע נתון, ולכן ההנחיה היא לאכול בליקוק בלבד ולהימנע מחטיפים או משחקים עד לטיפול כירורגי ותרופתי בבעיה.

מקרה כמו של טוי, הוא דוגמא לחשיבות צילומי השיניים בכל טיפול שיניים שגרתי. לעיתים מראה השן החיצוני מטעה מאוד ורק בעזרת צילומי רנטגן ניתן להבין מה מצב השן והעצם העוטפת אותה. ללא צילומי הרנטגן, טיפול שיניים שגרתי עלול היה להביא לתוצאה קשה ללסת של טוי.

אנו מאמינים בטיפול ומתן השירות המתקדם ביותר בתחום רפואת השיניים, ולכן במרפאתינו כל טיפול שיניים מלווה בצילומי פה מלאים או חלקיים. בנוסף צוות הרופאים עבר הכשרות רבות ומתקדמות בנושא עקירות שיניים וטיפולי שיניים מורכבים. 

למעוניינים לשמוע עוד פרטים בנושא

צרו עימנו קשר

כתוב את הכותרת כאן