10 טיפים מנצחים להפחתת נשירה

מאת: אינה יוכבידין, טכנאית בכירה

הכלב והחתול הם חברינו הטובים, אבל הפרווה, שמגיעה לכל פינה בבית, לעיתים מרגישה כאויבת הניקיון הכי גדולה.

נשירת פרווה מתרחשת באופן יומיומי לאורך כל השנה כחלק מתהליך התחדשות טבעי. בעונת המעבר בין החורף לקיץ, השלת הפרווה משמעותית אף יותר, וגורמת למטרד רציני, בעיקר לבעלי כלבים עם פרווה סמיכה או ארוכה כמו גזעי ההאסקי, זאב, לברדור וכד'.

אספנו עבורכם מספר המלצות להפחתת נשירה אצל חיות הבית שלכם. אבל לפני הכל חשוב לזכור – נשירה שמלווה בקרחות ודלקות באזורים שונים אינה תהליך תקין וטבעי, ומעידה על בעיה רפואית הדורשת בדיקת וטרינר ואבחון רפואי מסודר.

הברשה בתדירות גבוהה

מלבד איסוף הפרווה לפני שנושרת, הברשה עוזרת להכין את העור לגדילת שיער מחודשת על ידי גירוי זרימת דם ושינוע חומרי הזנה חשובים לחידוש הצמיחה. בנוסף הברשה לא רק מפנה פרווה אלא גם חומרי פסולת ותאי עור מתים, ותורמת להכנת העור לגדילת פרווה חדשה ותקינה. כמובן שקיימים יתרונות נלווים וחשובים להברשה- זמן איכות רגוע ומהנה עם החיה שלנו, וכן אפשרות לסקירת הגוף והעור לפצעים או מסות חשודות.

טיפול קבוע ומניעת פרעושים וטפילים

פרעושים וטפילים אחרים עלולים לגרום לגירוד רב ודלקת בעור, נשירה מוגברת ודילול הפרווה. חלק מהכלבים והחתולים אף מפתחים אלרגיה לעקיצות הפרעושים המתבטאות בגירוד עז, אדמומיות בעור, ובאזורים מסוימים אף נראה פגיעה במחסום העור, דלקת חמורה וזיהום משני. טיפול קבוע כנגד טפילי עור ימנע תופעות אלו וישמור על עור ופרווה נקיים ובריאים.

שימוש במוצרי טיפוח

בבחירת שמפו לחיה מומלץ שיהיה מתאים לשימוש בחיות. השמפו צריך להיות מותאם לחומציות העור של החיה, ולהכיל מרכיבים טבעיים כמו אלוורה, רוזמרין, שיבולת שועל וקמומיל. כל אלו מסייעים בשמירת לחות העור ויוצרים שכבת הגנה טובה. במקרי אלרגיה או זיהום יתכן שהוטרינר ימליץ לכם על שימוש בשמפו רפואי מיוחד.

תזונה מתאימה

חשוב לבחור בתזונה מאיכות גבוהה המכילה מרכיבים חשובים לבריאות העור והפרווה כמו: אומגה 3 ו6, חומצות שומן EPA &DHA וביוטין.

טיפול ומניעת גורמי אלרגיה

בהמשך לסעיף הקודם, חיות הסובלות מאלרגיה למזון רגישות יותר לנשירת הפרווה. מומלץ להתאים תזונה ללא מרכיבי מזון אלרגנים לחיה. תהליך זה, שמבוצע בצמוד ליעוץ וטרינרי, נקרא דיאטת אלימינציה, ומטרתו לזהות ולבודד את מרכיבי המזון המעוררים תגובה אלרגית ומגבירים נשירה ודלקות עוריות.

הפחתת סטרס

חוויה מוכרת לנו הוטרינרים שבעת הגעה לוטרינר, בעל החיים מותיר חצי מפרוותו על שולחן הבדיקות עקב הלחץ הגדול בו הוא נמצא. סטרס מתמשך, כמו באנשים, מגביר נשירת פרווה. מצאו את הפעולות שמורידות סטרס אצל הכלב/חתול שלכם ותקבלו חיה רגועה יותר שמשירה פחות פרווה. מספר דוגמאות לפעולות מרגיעות: השארת מוזיקה בבית בכלבים עם חרדות נטישה, מתן תוספים להרגעה, אילוף, משחק, טיפוח סדיר ועוד ועוד.

דאגה לשתיה תקינה

עור יבש כתוצאה מבעיה רפואית או שתייה מועטה עלול להגביר את נשירת הפרווה. דאגו למים טריים בתחלופה גבוהה ובכמות מספיקה. בחתולים חשוב להקפיד גם על מקור מים זורם או מטפטף להגברת המוטיבציה לשתיה.

טיפול בבעיות בריאותיות המגבירות נשירה

אם שמתם לב לנשירה מוגברת וחריגה, נשירה שהתחילה לאחרונה, או שיער שאינו צומח לאחר תספורת, כדאי לשקול להגיע לבדיקה וטרינרית. יתכן שהחיה שלכם מתמודדת עם ממצב בריאותי שחלק מביטויי המחלה נראים בפגיעה בשלמות העור והפרווה. מחלות נפוצות העלולות לגרום לפגיעה בעור ובפרווה הן בעיקר הפרעות הורמונליות כמו תת פעילות בלוטת התריס, פעילות יתר של בלוטת האדרנל ועוד.

פעילות גופנית

אורח חיים בריא ופעיל תורם לגדילת פרווה בריאה ותקינה ושמירה על עור בריא.

אוורור הבית ונקיון

אוורור הבית אמנם לא יגרום להפחתת הנשירה. אך כן חשוב לפינוי גורמים אלרגנים, מחוללי מחלה, או לכלוך שעלולים כל אחד בדרכו כפי שכבר פורט, לגרום לבעיות עור ולנשירת פרווה מוגברת.

 

אחרי כל זה רצינו להגיד שעבורנו לא משנה אם זה יום שיער טוב או יום שיער רע, אנחנו תמיד שמחים שאתם באים לבקר 😊