חדשות וחידושים בטיפול באלרגיה בכלבים

מאת: ד"ר הדס פרידלנד

מחלות עור בכלבים הן מהסיבות הנפוצות ביותר לביקור במרפאה וטרינרית. זיהומים, טפילים ואלרגיות אלו הגורמים הנפוצים, כשאלרגיה היא הגורם השכיח ביותר להופעת מחלת עור.

 

איך נדע אם הכלב/ה סובל/ת ממחלת עור?

הסימנים הקליניים שנראים במחלת עור כוללים:

  • גירוד וליקוק מוגזם עד לפציעה פיזית של העור
  • קרחות במקומות שונים בגוף
  • ריח עור לא נעים, ושינויי צבע העור והפרווה.
  • גלדים, קילופים, עיבוי של העור
  • פצעים ואזורים אדמומיים ומפרישים
  • קשקשים
  • דלקות אזניים חוזרות
  • ליקוק ופציעה של כפות הרגליים.

 

כל סימן אם מופיע כמופע בודד, לא בהכרח מעיד על מחלה. אך אוסף סימנים אלו, יחד עם היסטוריה מתאימה ושייכות לגזעים רגישים מעלה את הסבירות שמדובר בדלקות עור על רקע אלרגי.

סוגי אלרגיות בכלבים:

בכלבים אנו נוטים לחלק את האלרגיות לשלוש אתיולוגיות:

  1. אלרגיה לפרעושים: האלרגיה הנפוצה ביותר בכלבים. התגובה האלרגית מופיעה בעקבות עקיצת הפרעוש, והיא יכולה לגרום לגירוי קל עד לדלקת מפושטת וחמורה.
  2. אלרגיה סביבתית(ATOPY): שניה בשכיחותה בכלבים. אלרגיה לגורמים סביבתיים כמו אבקנים, צמחים ועצים, אבק עובש ועוד…
  3. אלרגיה למזון: מופע עורי בתגובה לסוגי חלבון מסוימים במזון של הכלב. לדוגמא- חלבונים ממקורות בשר שונים, מוצרי חלב ודגנים.

 

חשוב!

אמנם אנו מחלקים את האלרגיה לאתיולוגיות שונות, אך רוב הכלבים סובלים במקביל באלרגיה מסוג אחד או יותר. כלומר, יתכן שכלב יהיה אלרגי לפרעושים וכן אלרגי לחלבון ממקור עוף.

בעקבות זאת הגישה המקובלת לטיפול באלרגיות היא לרוב גישה משולבת המנסה להפחית עומס אלרגני מכל הסוגים.

 

הטיפול המקובל לאורך השנים שילב בין טיפול תרופתי שכלל סטרואידים לטווח קצר או ארוך ואנטיהיסטמינים, שימוש במזון היפואלרגני ותוספי תזונה, וכן טיפול קבוע כנגד טפילי עור. הצלחת הטיפול תלויה מאוד בחומרת האלרגיה, כמו גם בהיענות הבעלים והכלב לטיפול המוצע. במקרי אלרגיה קשים עם חזרתיות גבוהה, לא פעם מתווסף תסכול מאוד גדול מצד הבעלים עקב תחושת חוסר פתרון, קושי במתן טיפול יומיומי, יחד עם הוצאות כלכליות כבדות. בנוסף, אנו נאלצים להתמודד עם תופעות לוואי רבות בשל שימוש ארוך טווח בסטרואידים.

חידושים בתחום הטיפול באלרגיות:

בשנים האחרונות חלה התפתחות מואצת במחקר ופיתוח מוצרים חדשים וחדשניים לטיפול מתקדם ויעיל יותר באלרגיות. ננסה לסקור בקצרה את מגוון אפשרויות הטיפול החדשות העומדות לרשותנו.

תרופות:

  • אפוקוול (oclacitinib) פותחה במטרה לתת מענה לתופעת הגירוד באלרגיה בעיקר ממקור אטופי ואלרגיה לפרעושים. אפוקוול מקלה על הגרד תוך שעות בודדות, דרך מנגנון פעולה ייחודי, שאינו משפיע על תפקוד מערכת החיסון, ואינה גורמת לתופעות לוואי ארוכות טווח. בנוסף היא בטוחה לשימוש, על אף קיום מגבלה במתן התרופה בכלבים עם מחלות רקע מסוימות. אפוקוול ניתנת בטבליה מידי יום, בכלבים מעל גיל שנה.
  • ציטופוינט (lokivetmab) טיפול אימונותרפי בו מיוצר בהנדסה גנטית נוגדן כנגד interleukin-31 – ציטוקין המשמש כגורם מתווך בתחושת הגירוד בעור. פעילות הנוגדן מנטרלת את הציטוקין ומפחיתה את הגרד תוך שעות. ציטופוינט ניתן בזריקה תת עורית פעם בחודש, ומשך פעילותו כחודש עד חודשיים. בניגוד לאפוקוול ניתן להזריקו בכל גיל וללא מגבלה במידה וקיימת מחלת רקע. חסרונו העיקרי הוא במחירו היקר יחסית.
  • ג'ל לטיפול ארוך טווח בדלקות אזניים טיפול בדלקות אוזניים עלול להיות מאוד קשה עבור הבעלים והווטרינר המטפל, בשל חוסר ההיענות של הכלב לטיפול יומי באוזן. בכלבים אלרגיים המצב אף מתסכל יותר בגלל רגישות האוזן לדלקות חוזרות עקב שבירת מחסומי ההגנה של הגוף. בתקופה האחרונה מפותחים ומשווקים יותר ויותר טיפולים לאוזן בעלי תכונות שחרור איטי לטיפול ארוך טווח. פתרונות אלו משחררים את הבעלים מטיפול יומי באוזן, ומקלים על הכאב הכרוך בטיפול באוזן מודלקת. רוב המוצרים החדשים היום מגיעים בצורת ג'לים שבועיים או חודשיים (דוגמת @claro או @osurnia) והטיפול עימם מביא תוצאות יפות מאוד גם בהחלמה מדלקת קיימת, וגם כגורם תמיכה ומניעת חזרתיות של הדלקת.

 

מזון ותוספים:

  • בתחום המזון נכנסו מספר מזונות חדשים מקבוצת מזון לעור רגיש וכן מקבוצת מזונות ההיפואלרגנים דוגמת Derm complete @Hills הפועל גם על אלרגיה ממקור אטופי וגם אלרגיה ממקור מזון.
  • בנוסף לתוספים המומלצים(אומגה 3, ביוטין אבץ וכד'), הצטרפו תוספי תזונה חדשים לתמיכה בעור דוגמת @Essential 6 אמפולות שבועית העוזרת בשיקום העור ושמירה על לחות העור ואיכות הפרווה.

 

הדברה:

  • הקפדה על טיפול נגד פרעושים הוא הקו הראשון הפשוט והיעיל ביותר, גם כלכלית, כנגד גרד ותופעות אלרגיה על רקע פרעושים. המוצרים החדשים והיעילים ביותר בשוק ניתנים בכדורי לעיסה בתדירות שבין חודש לשלושה חודשים. מלבד הברבקטו המוכר זה מכבר שניתן אחת לשלושה חודשים, נוספו מוצרי הדברה חדשים דוגמת @nexgard ו- @simparica הניתנים כטיפול חודשי. כל המוצרים בטוחים מאוד לשימוש, ללא תופעות לוואי, ומותירים את הכלב שלנו חופשי מטפילים ומגרד טורדני.

 

כל המוצרים החדשים שנסקרו ומוצרים נוספים קיימים במרפאתינו, ויש לנו נסיון רב ומוצלח איתם בטיפול באלרגיות במטופלים שלנו. למעוניינים בפרטים נוספים וקביעת תור, צרו עימנו קשר ונשמח לתת שירות.

דילוג לתוכן