כבד שומני בחתולים

מאת: דר' גלית לוין גיחון

סינדרום הכבד השומני בחתולים

סינדרום הכבד השומני  או השתמנות כבד (  hepatic lipidosis) היא מחלה המיוחדת לחתולים ואחת ממחלות הכבד השכיחות ביותר בהם.  

גורמים:

הסינדרום מופיע בד"כ לאחר הפסקת אכילה ממושכת (אנורקסיה) של מס' ימים בשל מחלה אחרת ראשונית כלשהי (למשל – דלקת בלבלב, דלקת מעי, סכרת, מחלת כליה וכו') או בשל בעיית התנהגות או סטרס (מעבר דירה, חתול חדש בבית, שינויי הזנה). הכבד השומני יכולה להופיע בכל הגילאים ובכל הגזעים אך חתולים שמנים, או שהיו שמנים ובעלי משקל עודף, הינם בסיכון גבוה יותר לפתחה.

בזמן צום, מתקיים פירוק של מאגרי השומן בגוף, השומן שהתפרק מגיע דרך מחזור הדם לכבד ושם הוא עובר תהליכים, במטרה להפוך אותו לאנרגיה, החסרה לגוף החתול. בחתולים, בהשוואה לחיות אחרות, הכבד פחות יעיל בהפיכת שומנים לאנרגיה וכאשר התהליכים הללו לא מתקיימים בקצב המתאים, השומן מצטבר ונאגר בתוך תאי הכבד ופוגע בתפקודם. פגיעה זו יכולה להתדרדר  עד כדי כשל כבד ואף מוות!

סימני המחלה:

  1. אנורקסיה- ירידה באכילה עד כדי חוסר אכילה מוחלט
  2. אובדן משקל
  3. חולשה
  4. דיכאון
  5. הקאות
  6. ריור רב
  7. צהבת – ניתן לראות גוון צהוב  בעיניים, באפרכסות האוזניים ובעור
  8. במקרים חמורים ומתקדמים של המחלה- שינויים התנהגותיים, סימנים עצביים, עוויתות עד כדי אובדן הכרה.

אבחון :

בנוסף להיסטוריה של חוסר אכילה, לסימנים הקליניים ולבדיקה הפיסיקלית, אבחון המחלה מתבצע ע"י ביצוע בדיקת דם, המדגימה ירידה בתפקודי הכבד, וע"י אולטרסאונד בטן, המדגים שינויים אופייניים לכבד  שומני.

אך האבחון הסופי של נעשה ע"י FNA – שאיבת של תאים מתוך הכבד באמצעות מחט, או ע"י ביופסיה של הכבד הנשלחת למעבדה פתולוגית. בחתול הסובל מהשתמנות של הכבד יראו במיקרוסקופ תאי הכבד מלאים בשומן.

טיפול:

הטיפול משתנה כתלות בחומרת המחלה וכן בגורם הראשוני שגרם להפסקת האכילה. הטיפול היעיל ביותר ניתן כאשר תופסים את המחלה מוקדם, עוד לפני התפתחות כשל הכבד. ברוב המקרים יש צורך באשפוז החתול במרפאה. 

טיפול תרופתי :

מאחר והכבד אחראי למגוון תהליכים בגוף, כל זמן שתפקודו לקוי, עלינו לתמוך בפעולות אלו על ידי מתן  נוגדי חמצון, ויטמינים כגון ויטמין K ו-  B12הנוצרים במצב תקין ע"י הכבד, מגיני מערכת עיכול ומונעי בחילה, ואנטיביוטיקה.

טיפול בהזנה:

הדרך היחידה להפסקת תהליך ההשתמנות הינה האכלה אגרסיבית של החתול על מנת לספק לו את כל הדרישות האנרגטיות  עד שיתחיל לאכול לבד.

ללא טיפול תזונתי אגרסיבי 90% מהחתולים ימותו.                                 

דרכי האכלה:

  1. בשלבים הראשונים של האנורקסיה ניתן לנסות לשכנע החתול לאכול ע"י מתן תרופות מעוררות תיאבון ומתן מגוון מזונות טעימים.
  2. במידה והוא עדיין אינו אוכל את כמות המזון שלה הוא זקוק, ניתן להאכיל את החתול בכוח באמצעות מזרק – שיטה זו פחות מתאימה לרוב החתולים מאחר והם מתנגדים ולא משתפים פעולה ודרך זו גם גורמת ליותר לחץ (סטרס).
  3. הדרך היעילה ביותר להזנה היא החדרת צינור הזנה והאכלה דרכו. הצינור מוחדר דרך האף או דרך הושט ישירות לקיבת החתול ומשמש להזנת החתול במזון רך. חתול עם צינור הזנה יכול להיות גם בבית תוך מעקב צמוד ע"י הווטרינר. דרך צינור ההזנה אפשר אף לתת לחתול את התרופות להן הוא זקוק. הזנה באמצעות צינור הזנה בחתול עם כבד שומני נמשכת 4-6 שבועות בממוצע. במקביל להאכלת הצינור, מציעים כל יום לחתול אוכל רגיל כדי לראות מתי הוא מתחיל לאכול לבדו ואז ניתן להפסיק עם ההזנה באמצעות צינור הזנה.

מניעה:

למניעה יש חשיבות רבה ביותר.

חתול שמסרב לאכול, ובעיקר אם מדובר בחתול שמן, מחייב ביקור אתלינו במרפאה לבדיקה, על מנת שאפשר יהיה לאבחן את סיבת חוסר האכילה ולטפל בה כבר בשלביה הראשונים, עוד לפני התפתחות כבד שומני.

עם זאת, גם כאשר עושים דיאטה מבוקרת לחתול שמן, חשוב לא להוריד מהר מדי במשקל, כי גם ירידה מהירה מידי במשקל עלולה להשתמנות הכבד.