טיפול בגורי חתולים נטושים

מאת: ד"ר גלית לוין-גיחון

לעתים קרובות מגיעים למרפאתנו אנשים טובים שמצאו גור חתולים עזוב ומעוניינים לטפל בו.

יש לדעת כי בעונת האביב והקיץ מתרבות ההמלטות של החתולות, וגורים רבים נולדים.

לא כל גור מיילל ללא אמא לצידו הוא אכן גור נטוש! כשהאמא יוצאת לחפש אוכל היא משאירה את גוריה במקומות מסתור, שם הם אמורים להיות מוגנים עד לשובה. כשהם מתעוררים או רעבים, הם מתחילים ליילל וכך בד"כ מוצא אותם עובר אורח. אם מצאתם גור במקום מוגן, רצוי לא לקחתו, אלא להשאירו שם ולעקוב שאכן האמא חוזרת אחרי זמן מה לטפל בו.

אם הגור נמצא במקום חשוף ומסוכן, כמו כביש, רחוב הומה או גינה עם כלבים המשוטטים חופשי, כדאי לשים אותו במתחם מוגן בקרבת מקום ולוודא שהאמא חוזרת תוך מספר שעות.

למרבה הצער, לעתים האמא לא חוזרת או שהגור שוטט רחוק מדי מהמחבוא והאמא לא יכולה למצוא אותו – ואז אנו יכולים להתגייס לפעולה.

כמו תינוק, גור צעיר לא יכול לשרוד ללא טיפול – וככל שהוא צעיר יותר כך ידרוש טיפול אינטנסיבי יותר.

רצוי להגיע בהקדם לוטרינר עם הגור, שיוכל לתת לכם הערכת גיל, מין ומצב בריאותי, וכן הוראות להמשך טיפול בבית.

אם אין באפשרותכם להגיע לוטרינר בהקדם, יש להקפיד על הנקודות הבאות:

האכלה 

לגורים מאד צעירים אין עדיין שיניים והם ניזונים מהנקה בלבד. רק בגיל 3 שבועות לערך מתחילות לצמוח שיניים ואפשר להתחיל להציע מזון מוצק. הדרך הטובה ביותר להנקת גור היא בעזרת אבקת תחליף חלב המיועד לגורי חתולים, אותה אפשר לקנות אצל וטרינרים ובחנויות חיות. את האבקה מערבבים במים לפי ההוראות (להיזהר לא לערבב במים רותחים!) ומניקים בעזרת בקבוק קטן או מזרק כשהתמיסה חמימה (טמפ' גוף). את הפיטמה יש להכניס לפיו של הגור ובד"כ הגור ייצמד לפטמה ויינק ככל הדרוש לו. אין להשכיב את הגור על הגב בזמן ההנקה, אלא רצוי להצמיד אותו אל גופכם כך שבטנו תהיה צמודה אליכם וראשו יהיה מוגבה מהגוף. אין להערות כמות גדולה של המזון לתוך הפה מחשש לחנק, אלא לתת לגור לינוק לפי יכולתו. במקרה שהגור מסרב לינוק או אין ברשותכם בקבוק, אפשר לטפטף את התמיסה בכמות קטנה מאד ובקצב איטי לתוך פיו. ככל שהגור צעיר יותר יידרשו הנקות תכופות יותר – גורים בני מספר ימים ידרשו הנקה כל 2-3 שעות, ועם הזמן המרווח בין ההנקות יגדל.

הארות נוספות:

        אם אין אפשרות להשיג תחליף חלב חתולים, אפשר באופן זמני לתת אבקת חלב של תינוקות עד שמשיגים את התחליף החתולי. אם גם אין אפשרות להשיג אבקת חלב של תינוקות, אפשר להכין תערובת של חצי כוס חלב 3% וחלמון ביצה, ולהגיש חמים. בכל מקרה, מדובר בתחליפים לזמן קצר בלבד, עד שמשיגים את תחליף החלב לחתולים.

        אין לתת חלב פרה לגור חתולים כמזון עיקרי! חלב פרה יגרום לשלשולים בגורי חתולים, היכולים להביא להתייבשות ומוות.

        אם במקרה יש בסביבתכם חתולה מניקה, אפשר לנסות לצרף את הגורים העזובים אל הגורים שלה. כמובן שיש לוודא שהיא אכן מאמצת את הגורים החדשים. אם אכן היא תאמץ אותם, זהו הפיתרון המומלץ ביותר, מאחר וחלב אם הוא המתאים ביותר לגור וכמו כן האם המאמצת גם תדאג לחימומם ונקיונם.

        החל מגיל 3-4 שבועות, עם בקיעת השיניים, אפשר להתחיל להציע לגור מזון חתולים רטוב. יש לשים את המזון החתוך לפיסות קטנות / מרוסק למשחה בקירבת הגור, לתת לו להריח את המזון החדש וגם לשים מעט ממנו בתוך הפה. כל עוד הגור לא עובר למזון מוצק באופן בלעדי, יש להמשיך ולהניקו. עם המעבר למזון מוצק יש גם להתחיל לשים צלוחית עם מים בקירבת הגור.

חימום

בטבע הגור צמוד לאמו ולאחיו מרבית הזמן וכך שומר על חום גוף. היכולת לויסות ולשמירה עצמית על חום גוף מתפתחת בגיל מבוגר יותר. משתמע מכך שגור צעיר ללא חימום מועד להיפותרמיה (תת חום) – מצב מסכן חיים. כדי לשמור על חום גוף תקין, יש לדאוג לחימום קבוע – גם בקיץ! הדרך הנוחה ביותר היא בקבוק חם שאותו יש למלא במים חמים מדי כמה שעות, או כרית חימום. יש לוודא שאמצעי החימום בו בחרנו אינו חם מדי כדי שלא נגרום לכוויות. לכן מומלץ בכל מקרה לעטוף את הבקבוק או הכרית במגבת או בד אחר.

הדרך האידיאלית לחימום היא שיטת הקנגורו –  לשאת את הגור צמוד לגוף אנושי ע"י מנשא או בכיס. כך מקבלים ערך מוסף של מגע בגוף חי אחר. תנודות הנשימה ופעימות הלב מדמות את המגע האימהי הטבעי ומרגיעות מאד את הגור. כמובן שזו גם הטמפ' האידיאלית הדרושה לגור, ואין חשש לחימום מופחת או מוגזם. מאחר וזו לא אופציה ריאלית למרבית האנשים, ובטח לא למשך יממה שלמה (בכל מקרה אין לישון עם גור החתולים צמוד אלינו, מחשש שנמעך אותו תוך כדי שינה) – מומלץ לדאוג

לחימום ע"י בקבוק חם וכשמתאפשר להצמיד אותו אלינו, ולהרבות בליטופים (כיף לשני הצדדים!).

 

צרכים

גורים צעירים, עד גיל חודש בערך, זקוקים לעזרה בעשיית צרכים. בטבע, אמא חתולה עוזרת להם ומנקה אותם. היא עושה זאת ע"י ליקוק הבטן ואיזור פי הטבעת ואיברי המין. כדי לדמות פעילות זאת, יש לקחת נייר סופג / נייר טואלט / צמר גפן, להרטיב במים חמימים ולעסות את הבטן ומתחת לזנב, בערך כדקה. רצוי לעשות זאת לאחר האכלה, ומספר פעמים ביום. לא תמיד החתלתול ישתף פעולה, אך עלינו להתעקש…

החל מגיל 3 שבועות אפשר לשים ארגז חול קטן בקירבת הגור, ולהציג לו אותו (לשים אותו בתוכו). לחתולים יש אינסטינקט לעשות צרכים בחול ולכסות אחריהם, כך שאין צורך ללמדם לעשות זאת – הם לומדים זאת לבד, ובגיל צעיר. כל עוד איננו בטוחים שהגור אכן עושה את כל הצרכים בחול, יש להמשיך בעיסוי הבטן והסוגרים.

 

מגורים

גורים צעירים רצוי לתחום באיזור קטן, סגור ואפלולי – כך הם ירגישו בטוחים ומוגנים יותר. ארגז גדול וסגור עם פתחי אוורור יתאים מאד לשמש להם כבית. לא מומלץ לתת לגור צעיר להסתובב חופשי ברחבי הבית – הוא יכול להיכנס למקומות מסוכנים בלא שנשים לב (מכונת כביסה, מאחורי רהיטים, לתוך ארונות) ולהיכלא או להימחץ בהם.

את הארגז כדאי לרפד בעיתונים ובבדים, ולמקם בתוכו את מקור החימום, ארגז החול, המים והמזון לגורים שכבר אוכלים לבד.

כבר בגיל 3 שבועות לגורים יש יכולת טיפוס מרשימה, כך שהם יכולים לצאת בקלות מארגז פתוח – לכן חשוב לבחור בארגז סגור. זה גם הגיל שאפשר להתחיל להכיר להם את הבית – לתת להם בהדרגה להסתובב חופשי, לפרקי זמן קצרים, בהשגחה שלנו. יש לוודא שאין להם גישה לחלון פתוח, למרפסת או לדלת יציאה מהבית.

 

ניקיון

בטבע, האמא מלקקת את הגורים באופן תדיר וכך מנקה אותם. אם הגור מאד מלוכלך אפשר לנגבו במגבונים לחים או יבשים – לא מומלץ לשטפו במים ובסבון. אם כן רוחצים אותו, יש להימנע מרחצה באיזור הראש, לייבשו היטב ולוודא שיימצא בסביבה מחוממת היטב לאחר מכן.

 

טיפולים וטרינרים

רצוי להגיע לוטרינר בהקדם כדי שיעריך את מצבו הבריאותי של הגור. גורים שהגיעו מהרחוב עלולים לשאת טפילים שונים (פרעושים, תולעי מעיים, פטריות ועוד), ולכן כדאי להתחיל לטפל בהם במהירות האפשרית.

יש לזכור שמערכת החיסון בגור צעיר עדיין לא מפותחת, ולכן הוא חשוף למחלות שונות שלגופו יהיה קשה להתמודד איתן.

כמעט לכל הגורים יש תולעי מעיים העלולות לגרום לשלשול, ולכן מומלץ  לתת טיפול נגד תולעים כבר בגורים צעירים.

מגיל חודשיים אפשר להתחיל בסידרת חיסונים כנגד מספר מחלות העלולות להיות מסכנות חיים.

בכל מקרה אין לתת תרופות או טיפול נגד פרעושים ללא התייעצות עם וטרינר לפני כן!

 

 

יש לזכור שלעתים, גם עם טיפול מסור, הגור לא ישרוד – בייחוד אם הוא צעיר מאד וחלש.

מצד שני, טיפול שכזה יכול להציל ממוות ודאי. אמנם נדרשות מסירות ומחוייבות למשך מספר שבועות, אך מרבית הגורים כבר עצמאיים למדי בגיל חודש ותקבלו המון אהבה תמורת השקעתכם.

קשה לתאר את הסיפוק שיש למי שהצליח להציל גור צעיר, ומתיקותו, גרגוריו ושובבותו בהחלט שווים את העבודה…

בהצלחה!