הרעלות נפוצות בכלבים ובחתולים

מאת: דר' גלית לוין גיחון

הרעלות הינה בעיה נפוצה בכלבים וחתולים בשל סקרנותם הטבעית.

לא פעם אנו קוראים ומזדעזעים מהרעלה שפוגעת באנשים ובעיקר בילדים, בעקבות הדברה שנעשתה בביתם. לצערנו, בווטרינריה אנו נתקלים לא מעט בהרעלות חומרי הדברה בחיות מחמד.

חשוב לדעת

  • חיות הבית רגישות לחומרי הדברה יותר מבני אדם, כי הם קטנים יותר – וככל שבעל החיים קטן יותר, רעילות החומר עבורו גדולה יותר. זאת משום שחתולים וכלבים מבלים את רוב שעות היום ברביצה על הרצפה, הם מתחככים בקירות ומלקקים את פרוותם, התנהגות שחושפת אותם יותר לחומרי ההדברה.
  • חומרי הדברה שעלולים לגרום להרעלה בכלבים וחתולים הם הזרחנים האורגנים, חומרים הנמצאים בשימוש בחקלאות ובשימוש בייתי כנגד חרקים ומזיקים. חומרי הדברה אחרים נכללים במשפחת הפירתרואידים, קבוצה של חומרי הדברה בעלת רעילות נמוכה יחסית לרוב היונקים אך עם רעילות גבוהה לחתולים!
  • יש לזכור, שלעיתים, חומרים המתאימים לכלבים רעילים לחתולים והפוך. יש להשתמש רק בחומר המתאים לבעל החיים הספציפי. אין  להשתמש בחומרים המשמשים לכלבים על חתולים, או להפך!
  • פירתרואידים קיימים גם בחומרי הדברה ביתיים כנגד נמלים, זבובים, ומזיקים נוספים כמו K700 ואחרים. היזהרו עם השימוש בהם בקרבת חתולים!

מה עושים?

  • כאשר בוחרים חומר למניעת פרעושים וקרציות, יש לקרוא היטב את הוראות השימוש ולהתייעץ תמיד עם המוכר או איתנו.
  • כאשר אתם מבצעים הדברה בבית או בגינה עליכם להקפיד ולציין באוזני המדביר, הן בעת הזמנת העבודה והן עם הגיעו, על קיום בעלי החים וסוגם (כלבים/חתולים/מכרסמים/ בעלי כנף). יש להקפיד אחר הוראותיו ובכל מקרה להרחיק את חיות המחמד מהבית בזמן ההדברה, אם ניתן, לפחות ל- 24 שעות מתום ביצוע ההדברה. לפני שמחזירים את בעל החיים הביתה יש לשטוף טוב את הבית בחומר ניקוי.
  • בעל חיים מורעל עלול לסבול מהקאות, שלשולים חריפים, ריור רב, דימוע, קשיי נשימה, גירוי מוגבר של שרירי השלד המוביל לכיווצי שרירים (twitching), חולשה, עוויתות ואף לאיבוד הכרה ומוות. לכן, אם זיהיתם סימנים אלו או שאתם חושדים שבעל החיים הורעל הביאו אותו מיד ובמהירות אלינו לבדיקה וטיפול.
  • בבית אשר מתגוררים בו חתולים וכלבים ביחד, מומלץ להשתמש בחומרים נגד פרעושים וקרציות אשר בטוחים לשני המינים, אלא אם ניתן לבצע הפרדה מוחלטת ביניהם לפרק זמן ממושך שלאחר ההדברה.